بهروز شعیبی: در اکرانهای دانشجویی فیلم، جهانبینی شکل میگیرد
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۷۱۹۴۰
بهروز شعیبی بازیگر فیلم «هناس» در اکران این فیلم در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: من در مقام کارگردان و بازیگر در هر فیلمی حضور داشته باشم، سعی میکنم در اکرانهای دانشجویی آن نیز شرکت کنم چون در اکرانهای دانشجویی، جهانبینی شکل میگیرد.
به گزارش خبرنگر سینمایی ایران اکونومیست، شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایینژاد، بهروز شعیبی بازیگر، حسین دارابی کارگردان، محمدرضا شفاه تهیهکننده و سید محمد تقی بطحایی استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از افراد حاضر در این مراسم بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیش از آغاز اکران فیلم، شهره پیرانی ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: درباره فیلم صحبت نمیکنم، چون هنوز آن را ندیدهاید. ولی این نکته را باید بگویم که هناس به روایتی از داستان زندگی داریوش در روزهای آخر زندگی او میپردازد که در همین دانشگاه محصل بود و هیچکس از شرایط خاص او خبر نداشت.
وی افزود: در بخشهای ابتدایی فیلم هم اشاراتی به مهاجرت داریوش به هانوفر آلمان برای گذراندن دورههایش میشود که او تنها کسی بود که از جمع افرادی که قرار بود بروند، با رفتنش مخالفت شد.
پیرانی در پایان گفت: این فیلم داستانی را روایتی میکند که میتواند برای تکتک شما هم روزی اتفاق بیفتد. در پایان دعا میکنم تکتک شما در خدمت به این کشور آنقدر ارزشمند باشید و در جایگاهی قرار بگیرید که دشمن به دنبال برنامهریزی شهادت و به چنگ آوردن شما باشد.
محمدتقی بطحایی از استادان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که داریوش رضایینژاد نیز دورهای را شاگرد او بوده است، در ابتدای این نشست گفت: دانشگاهها بهعنوان یک چشمه نور در تمام جهان در توسعه تمدنها بسیار مؤثر هستند، در کشور ما و در دانشگاهها دررابطهبا توسعه فرهنگی تحول بزرگی بعد از انقلاب رخ داد و باهوشترین فرزندان این کشور را به ما دانشگاهیان سپردند تا کارشناسان، مهندسین و دکترهای لایقی تحویل جامعه دهیم.
وی با تحسین انتخاب بهروز شعیبی بهعنوان بازیگر این فیلم سینمایی، افزود: «هناس» فیلم بسیار خوبی بوده و زحمت زیادی برای آن کشیده شده است. هرگاه بهروز شعیبی را در نقش داریوش رضایینژاد میدیدم تمام خاطرات برایم تداعی میشد و فکر میکنم انتخاب او برای ایفای این نقش بسیار درست و هوشمندانه بود و شباهت بسیار زیادی به داریوش داشت.
بطحایی اضافه کرد: رضایینژاد در تحصیل علم گامبهگام عمل میکرد؛ او با من دو درس داشت و قرار بود برای تکمیل دروسش و گذراندن دورههایی به هانوفر آلمان بروند، دو درسی که او با من داشت از دروس بسیار سخت این رشته است که هرکسی نمیتوانست آنها را با نمرات بالا بگذراند، ولی او قسمت به قسمت که یاد میگرفت در آزمایشگاه من، به آن عمل میکرد.
این استاد دانشگاه در پایان اشاره داشت: سعی کنید با ترکیب دانایی و پاکی که از صفات داریوش رضایینژاد بود، شما هم از او الگوبرداری کنید و گامبهگام عمل کنید تا به درد این مملکت بخورید. هربار که بهروز شعیبی را میدیدم لحظهبهلحظه روزهایی که با داریوش داشتم برایم تداعی میشد و به شما آقای شعیبی و خانم زارعی بابت ایفای نقش این دو کاراکتر تبریک میگویم که آنقدر خوب نقشآفرینی کردید.
در ادامه بهروز شعیبی ایفاگر نقش داریوش رضایینژاد درباره نقش خود در این فیلم گفت: خوشحالم در جمع شما دانشجویان عزیز هستم. من چه در مقام کارگردان و چه در مقام بازیگر در هر فیلمی حضور داشته باشم، سعی میکنم در اکرانهای دانشجویی آن شرکت کنم. به نظرم اکرانهای دانشجویی اکرانهای مهمی است که متفکران و متخصصان این فیلم را میبینند و جهانبینی شکل میگیرد. همه ما در دانشگاههای مختلف، فارغ از اینکه چه درسی میخوانیم و در چه رشتهای تحصیل میکنیم، در حال پویایی برای رسیدن به جهان بهتر هستیم. افتخار میکنم در دانشگاهی حضور دارم که داریوش رضایینژاد و داریوش رضایینژادها در آن درسخوانده و میخوانند.
وی افزود: یادمان باشد که شهادت یک انتخاب، عمل و پایان است. ما در طول مسیر زندگی، مسیر دانشجویی و دانشگاهی و تدریس امثال این بزرگان را زیاد داریم. من نقش شهید رضایینژاد را بازی کردم و سعی کردم برای باورپذیرتر شدن بخشهایی از زندگی او، به اسناد موجود رجوع کنم. خیلی خوشحالم که در این دانشگاه فیلم را در کنار شما دیدم. همه ما تلاشمان برای رسیدن به جهان بهتر است و خود شهید داریوش رضایینژاد هم همینطور فکر میکردند و انشا الله که همه ما هم قدر خودمان را بیشتر بدانیم.
در ادامه این مراسم، کوثر حیدری بازیگر خردسال فیلم از حس و حال خود نسبت به نقشآفرینی در نقش آرمیتا رضایینژاد فرزند داریوش رضایینژاد گفت و از صحنه ترور شهید که باعث شده بود حس کند پدرش را ازدستداده، بهعنوان سختترین صحنه فیلم نام برد. او در پایان از شهره پیرانی و آرمیتا رضایینژاد که برای ایفای این نقش به او اعتماد کرده بودند، تشکر کرد.
پس از آن محمدرضا شفاه تهیهکننده این فیلم سینمایی درباره دلیل انتخاب این سوژه برای ساخت این فیلم سینمایی توضیح داد: سالها به موضوع زندگی شهید رضایینژاد و چگونگی پرداخت به زندگی او فکر میکردیم؛ چون درعینحال که داستان زندگی او برایمان جذاب است، بهعنوان یکی از شخصیتهای ملی نحوه شهادت او برایمان بسیار دردناک بود.
وی ادامه داد: چیزی که از نحوه شهادت تماشا کردید تقریباً ۹۰ درصد عین واقعیت بود، یعنی فردی که مسئولیت ترور را برعهده داشته به همین نحو و با ۵_۶ شلیک شهید رضایینژاد را به شهادت رسانده که بسیار تکاندهنده بوده است. مهمترین موضوع برای ما این بود که فیلمی بسازیم در تاریخ بماند و همگان بدانند که با چه روش وحشیانهای یکی از دانشمندان بزرگ کشورمان را به شهادت رسانند که دلیل آن هم ایجاد رعب و وحشت برای حوزه انرژی هستهای ما بوده است که هزینه فعالیت در این حوزه را بالا ببرند.
تهیهکننده این فیلم سینمایی در ادامه این بحث اضافه کرد: برای ما مهم بود که صحنه ترور بهعنوان سند مظلومیت تاریخی این ملت خصوصاً بهعنوان سند تاریخی قربانیان ترور که تعداد زیادی هستند نمایش داده شود و در کشورهای دیگر و در میان ملتهای دیگر این موضوع دیده شود. قصد داشتیم با نشاندادن صحنه ترور بهنوعی دادخواهی هم درباره موضوع حقوق بشر داشته باشیم و کشورهایی که پروندههای فاجعه باری در این زمینه دارند و ما را بهناحق بهعنوان نقضکننده حقوق بشر معرفی میکنند محکوم کنیم. درصورتیکه مسئله انسانیت برای آنها موضوعیتی ندارد و ثروتاندوزی و قدرت سیاسی این تصمیمات را برای آنها میگیرید. برایمان بهتصویرکشیدن این موضوعات مهم بود که در نتیجه با کمک آقای دارابی و همکارانمان این اتفاق افتاد.
حسین دارابی کارگردان این فیلم در ادامه در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل بهروز شعیبی با شمایل دارای ریش در نقش شهید رضایینژاد حاضر شده درصورتیکه در واقعیت سن او کمتر از چیزی است که در فیلم میبینیم، گفت: در ابتدا خیرمقدم عرض میکنم خدمت حضار و خوشحالم در جمع شما هستم. درباره این موضوع هم باید بگویم که ما با گریمور فیلم مدتهای زیادی سر این موضوع در حال مذاکره بودیم، چون بازیگران گریمهای سنگینی داشتند و دلیل آن بیشتر بودن سن خانم زارعی نسبت به بهروز شعیبی بود و
ما مجبور بودیم برای تناسب سن که یکی از چالشهای مهم ما در این فیلم بود ریش را برای آقای شعیبی نگه داریم که تناسب رعایت شود.
شفاه نیز در ادامه این بحث و درباره دلیل انتخاب بهروز شعیبی و مریلا زارعی توضیح داد: درباره فیلمهای اقتباسی ما معمولاً دوراه داریم؛ یکی اینکه به سراغ افرادی برویم که چهرههای آنها شبیه به افرادی است که میخواهیم قصه زندگی آنها را روایت کنیم و یکی دیگر این است که به سراغ بازیگران قابلقبولتر برویم. ما از اول این سیاست را نداشتیم که چهرههای کاملاً شبیه به کاراکترهای اصلی را انتخاب کنیم، درعینحال که دوست نداشتیم اختلاف چهره زیادی هم وجود نداشته باشد.
وی افزود: درباره افراد مهم تاریخی شاید انتخاب بازیگر با شباهت زیاد معیار مهمی باشد؛ اما ذکر این نکته لازم است که شهید رضایینژاد در قیاس با چهرههایی مانند آیتالله بهشتی و مرحوم رفسنجانی چهره معروفی نیستند. بسیاری از افراد با حضور در سینما برای اولینبار باشخصیت این شهید آشنا میشوند که کسی با این خصوصیات و این اتفاقات وجود داشته است. به همین دلیل ما برای خودمان جای اغماض گذاشتیم.
شفاه با اشاره به محدودیتها برای انتخاب بازیگر در فیلمهایی شبیه به «هناس» افزود: در فضای سینمای ما محدودیتهایی برای ایفای نقشهایی که در فضای سینما عرف نباشد، وجود دارد. به طور مثال بازیگران و عوامل برای حضور در فیلمهایی که مربوط به شهدای هستهای و شهدای مدافع حرم است، احتیاط میکنند. این است که ما در حلقه آدمهایی که میتوانستیم دعوت کنیم محدودیتهایی داشتیم.
او ادامه داد: از همه این موارد مهمتر برای ما این بود که افرادی که میخواستند در این پروژه حاضر شوند، با تمام وجود و دلی برای ایفای این نقش حضور پیدا کنند که شخص خانم زارعی و بهروز شعیبی اینگونه بودند. ما افرادی شبیه به خانم زارعی و بهروز شعیبی در سینمای ایران کم داریم. به همین دلیل پس از اینکه این دو عزیز نقشآفرینی در این فیلم را پذیرفتند، ما همه برنامهریزیها را نسبت به حضور این دونفر انجام دادیم و پیش بردیم.
تهیهکننده این فیلم سینمایی اضافه کرد: از ابتدای نگارش فیلمنامه، آقای دارابی برای ایفای نقش خانم پیرانی به مریلا زارعی فکر میکردند، در ابتدا خانم زارعی به دلیل تداخل چند پروژه نپذیرفتند و ما با چند بازیگر دیگر صحبت کردیم که عملی نشد و بعد از آن که زمان کاری خانم زارعی با ما هماهنگ شد، قرارداد بسته شد که برای ما باعث خوشحالی بود.
شفاه در پاسخ به این سؤال که چرا کسی علاقهای به ساخت چنین فیلمهایی در دوره فعلی نشان نمیدهد و این به تغییر ذائقه مخاطب مربوط است، بیان کرد: من اعتقاد ندارم ذائقه تغییر کرده است. وقتی تولیدات کشورمان به بخشی از موضوعات نمیپردازد، کسانی که آن موضوع را دوست دارند، دیگر به سراغ آن نمیروند.
وی افزود: متأسفانه قشری از مخاطبان ما که این موضوعات را دوست دارند در حال حاضر به سینما نمیروند و ما باید ژانرهای شبیه به این فیلم را آنقدر تولید کنیم که آن مخاطب هم کمکم اعتماد کرده و به سینما بیاید. باید در بخش تبلیغات تلاش زیادی کنیم که این مخاطبان هم در جریان وجود چنین فیلمهایی قرار بگیرند. باید به موضوع گرانی بلیت هم اشاره کنیم که قیمت بلیت بر سینما رفتن افراد تأثیر زیادی گذاشته است.
شفاه در پایان درباره تلاش برای بهتصویرکشیدن واقعیت زندگی شهید رضایینژاد گفت: ما خیلی تلاش کردیم فیلم تاحدامکان زندگی واقعی شهید را به تصویر بکشد. حتی خانم پیرانی قبل از شهادت آقای رضایینژاد چادری نبودند و ما برای بهتصویرکشیدن این موضوع هم تلاش زیادی کردیم تا ایشان را مانتویی نشان دهیم؛ چون اصرارهایی وجود داشت که همسر شهید باید چادری نشان داده شوند. همچنین تلاش کردیم علایق آقای رضایینژاد هم نزدیک به واقعیتی که وجود داشت نشان داده شود.
منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: حسین دارابی ، بهروز شعیبی ، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسیمنبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: حسین دارابی بهروز شعیبی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اکران های دانشجویی داریوش رضایی نژاد فیلم سینمایی شهید رضایی نژاد بهروز شعیبی خانم زارعی تهیه کننده برای ایفای فیلم هایی زندگی او برای ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۷۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشیهای هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازیهای موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آنها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شدهاند. یکی از این بازیها «امپراتورهای قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید:
آنا: لطفا درباره بازی «امپراتورهای قلابی» توضیح دهید.
رضایی: نخستین و اصلیترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازیهای رایانهای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتورهای قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ میکند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر میکنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی میکنند مدام مزاحم هم میشوند به نوعی فکر میکنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهمزده هستند.
هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید
آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازیها چیست؟
رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازیها این است که هم میتوانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوالها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه میتوانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابتهای در فستیوال منا با حضور بازیهای مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.
آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟
رضایی: این نوع بازیهای ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطبهای خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی میکند دوست دارد یک بازی را بهسرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالیکه بازیها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمیدهند.
مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان
آنا: هدف شما از بازیسازی چیست؟
رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی میسازم. بنابراین در درجه اول بازی میسازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازیهای ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازیهایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازیها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نمادهای ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفتوگویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.
آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازیسازی چه جایگاهی دارد؟
رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازیهای موبایلی نیستم، اما وضعیت بازیهای موبایلی در ایران خوب است و بازیهای کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی سازهای ایرانی در عین حال که شرکتهای بزرگی نیستند و حمایتهای چندانی نداشتند اما بازیهای خوبی ارائه کردند.
ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان
آنا: با چه چالشهایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟
رضایی: چالش شخصی من پیادهسازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازیهای جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازیسازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شدهاند. این حمایتها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتیگیر قهرمان میشود چقدر در رسانهها مطرح میشود. درحالیکه یک بازیساز در رسانهها دیده نمیشود. اگر تبلیغات و حمایتهای کافی صورت بگیرد ما میتوانیم بازیها را با قیمتهای بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینهبراست و نیازمند تأمین مالی است.
اگر بخواهیم انیمیشنها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایتهای بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازیسازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح میدهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان میبرد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.
دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟
مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی میکرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.
انتهای پیام/